Bakeuke - ny oversikt og guide av søtninger/meltyper

Innlegget inneholder annonselenker

 

Hei!

Sida vi er midt i bakeveka til x-life som gir 25% rabatt på alle mel og søtningsproduktet i nettbutikken tenker eg det er på sin rette plass med en ny og oppdatert guide. I denne guiden tar eg for meg dei aller fleste søtningene og meltypene dei har, med link direkte til nettbutikken og litt informasjon/tips/anbefalinger. 

 Eg håper det er nyttig for dere! Eg veit det er mange som har fulgt bloggen min lenge no som begynner å bli klok på produktene, men det er også mange nye innom som kanskje vil bli litt klokere på desse alternativene. 



Det blir eit langt og omfattande innlegg og eg kunne absolutt gjort det kortere, men da måtte eg luka ut produkter eller viktige ord. Det var ikkje aktuelt, så bedre med litt ekstra!






♦ SUKRIN - kjøpes her. 
Sukrin er den første sukkererstatninga som kom på markedet av desse variantane. Sukrin er 100% naturlig, gir ingen blodsukkerstining, skader ikkje tennene og fungerer som antioksidant i kroppen. Vanlig sukrin tåler oppvarming og kan brukes til baking, koking og der man ellers ville brukt sukker. Eg bruker aldri (svært sjelden) vanlig sukrin fordi det gir en kjølende ettersmak og dårlige bakeresultat etter min erfaring, så vil heller anbefale dei tre nye variantene:

 SUKRINMELIS - kjøpes her. 
Sukrinmelis med stevia som erstatning for melis. Heilt uten kalorier og gir ingen blodsukkerstigning. Perfekt til kalde drikker, glasurer, snacks, kaker og lignande som ikkje trenger steiking,  og andre oppskrifter der man trenger eit søtningsmiddel som løyser seg opp uten å danne krystaller. 

♦ SUKRIN GOLD - kjøpes her.

 Kalorifattig, brunt sukrin som erstatning for brunt sukker. Lager en karamellaktig, gyllen og god smak i bakst og desserter. God som strøsukker. 

♦ SUKRIN+ - kjøpes her. 
Sukrin+ er sukrin smelta sammen med stevia og er dobbelt så søtt som vanlig sukrin/sukker. 100% naturlig og kalorifri. Perfekt til baking, desserter og som søtning til det aller meste, uten at det gir noke falsk eller kjølende ettersmak som vanlig sukrin kan gi.


 STEVIADRÅPER - stort utvalg av forskjellige smaker får du her. 
Steviadråper er eit vedlig søtt søtningsmiddel uten kalorier. 4 dråper tilsvarer 1 ts sukker. Passer som ekstra søtning til det aller meste - desserter, kaker, drikke, smoothie...


♦ FIBERSIRUP GOLD - kjøpes her.
FiberSirup er en søt sirup av nyttige prebiotiske fibre som både smaker godt og gjer godt for hele kroppen. Den lages av et plantefiber som heter isomalto-oligosakkarid . FiberSirup Gold er tilsatt en liten mengde maltekstrakt og stevia. Den har en gyllen farge og en fyldig søtsmak. FiberSirup Gold er et sunnere alternativ til honning og sirup, og er ideell i te, over pannekaker, yoghurt, grøt, bær, is og desserter. FiberSirup Gold er like søt som sukker/sirup.

♦ FIBERSIRUP CLEAR - kjøpes her. 

FiberSirup Clear er en allsidig ingrediens i baking og matlaging. Den gir en god søtsmak, og kan for eksempel bidra til at kjeks og cookies får en sprø utside og myk kjerne. Fremfor alt er Fiber­Sirup Clear et vidundermiddel i hjemmelagde barer. Den gir barene både søtning, perfekt konsistens og en god dose fiber. Passer også fint i te. FiberSirup Clear er 60 % så søt som sukker.

♦ EKTE VANILJEPULVER - kjøpes 
her. 
Laga av ekte Bourbon-vanilje, heilt uten tilsetninger. God som smakstilsetning i kaker, desserter, smoothier, kakao og det aller meste. Veldig drøy i bruk, så den varer lenge.

♦ YACONSIRUP - kjøpesher. 
Yaconsirup er eit lavglykemisk søtningsmiddel som er pressa av roten til Yaconplanten. Egner seg til oppskrifter der man vanligvis ville brukt vanlig sukker eller sirup. Eg har brukt yaconsirup i oppskrifta mi på vaniljefudge og pepperkake, eller svært lite. 



♦ NØYTRAL KAKEMIKS - kjøpes her.
Glutenfri og sukkerfri kakemiks som du kan lage favorittkaka di med. Bruk den som basis og tilsett vatn, egg, olje og smaktilsetning så du kan lage gulrotkake, eplekake, krydderkake og lignande. Denne er fantastisk god og anbefalast på det varmaste! Du kan dele opp pakken og lage forskjellige småkaker, eller bruke det som tørrvare i andre oppskrifter. 

♦ BAKEMIKS FOR SJOKOLADEKAKE - kjøpes her. 
Sukkerfri kakemiks med mindre kalorier, karbohydrater, dobbelt så masse protein og 10% fiber. Tilsett kun vatn, egg og olje så har du en sunnere sjokoladekake på 1-2-3!

♦ CAKE IN A CUP KARAMELLSMAK - kjøpes her.
Kake i en kopp på 2 minutter med smak av lys sjokolade og karamell. Bland med vatn og sett i mikroen til enten kake eller rennande sjokoladefondant. Uten sukker, gluten og egg. Den har 45% mindre kalorier enn vanlig kake og i overkant av 200 kalorier for en stor (!) og mektig porsjon. 

♦ CAKE IN A CUP MØRK SJOKOLADE - kjøpes her. 
Kake i en kopp på 2 minutter med smak av mørk sjokolade. Bland med vatn og sett i mikroen til enten kake eller rennande sjokoladefondant. Uten sukker, gluten og egg. Denne smaken er min favoritt! 



♦ LAVKABO BRØDMIKS SOLSIKKE OG GRESSKARKJERNER - kjøpes her (250 g) eller her (1kg)
Denne brødmiksen dukker opp innimellom i oppskriftene mine. Lavkarbo brødmiks som er glutenfri og melkefri, knallgod på smak og passer til alt mulig. Eg pleier å lage scones, rundstykker og matmuffins. På ingen måte noke nødvendighet å handle, men dere kan vite at den blir litt brukt. 

♦ BRØDMIKS CHIA OG HAMP - kjøpes her. 
Nesten samme brødmiks som den ovenfor, men med chia og hamp. Brødet fullt av sunne ingredienser, og velbalansert ernæringsmessig. Brødet er rikt på fiber og protein, og i tillegg inneholder det Omega-3 og kalsium fra Chiafrø, og komplett og lettopptakelig protein fra hamp-planten.

♦ BRØDMIKS HAVRE OG SESAM - kjøpes her. 
Brødmiks som gir fint brød uten gluten, gjær, egg, soya. Nøytral smak uten frø og kjerner. Bland med vatn og lag scones, rundstykker, pizzabunn, brød eller lignande. 

♦ KOKOSMEL - kjøpes her. 
Kokosmel er fiberrikt og har lite karbohydrater. Naturlig søtt og egner seg godt til baking. På grunn av det hære fiberinnholdet suger det til seg ekstra væske. 

♦ PEANØTTMEL - kjøpes her. 
Fettredusert og proteinrikt peanøttmel laga av rista og finmalte peanøtter. Smakfullt og aromatisk, passer til ulike kaker, kjeks, muffins og lignende der man ønsker peanøttsmak. 

♦ FIBERFIN - kjøpes her. 
Naturlig og sunt fiberriikt mel som brukes for å øke fiberinnholdet, gi jevnare blodsukker og energinivå. Med fiberfin kan man bytte ut 10-20% av melet i pannekaker, kaker, pizzabunn, brød, rundstykker og lignande, uten at smak og konsistens blir påvirka. Fiberfin kan og brukes i kaker, smoothien og lignande. 



♦ HAVREMEL - kjøpes her. 
100% glutenfritt, finmalt havremel som inneholder masse fiber, vitaminer og mineraler. Den meltypen eg bruker aller mest i mine oppskrifter!

♦ MANDELMEL - kjøpes her.
Finmalte og fettreduserte mandler i meltform. Kan erstatte noko av tørrvarene i ulike oppskrifter og bakst. Glutenfritt, proteinrikt med lite fett. 

♦ SESAMMEL - kjøpes her.

Mel laga av sesamfrø. Melet er lyst og fint, men likevel med et høyt fiberinnhold. Smaksmessig er sesammel forholdsvis nøytralt, men man kan oppleve et hint av nøttesmak dersom mengden man bruker blir forholdsvis stor i baksten. 



♦ SJOKOLADEMIX - kjøpes her.
Den ultimate miksen for å lage heimelaga, sunn og rå sjokolade. 

♦ OSTEKAKEMIKS - kjøpes her. 

Denne ostekaken kan du nyte med god samvittighet. Ostekaken har en crispy bunn av mandler, havre og kokos, og en nydelig, luftig ostemasse med mild smak av pasjonsfrukt. Server gjerne miksen lagvis i porsjonsglass, som en flott og dekorativ dessert. Miksen har et svært lavt karbohydratinnhold, masse fiber, og over dobbelt så mye protein som vanlig ostekake.

  EASY BAKE - kjøp 1 her eller 3 her. 
Bakeprotein designa for baking og matlaging. Nøytralt proteinpulver som kan erstatte 10-30% tørrvarer for høgare proteininnhold. 

 PROTEINRIKE PANNEKAKER - kjøpes her. 
Ferdig pannekakemiks som du kun tilsetter egg og melk. Gir sukkerfri, glutenfri, proteinrike pannekaker med mindre karbohydrater. 



Har du spørsmål angående produktene, oppskrifter, anbefalinger eller lignande er det berre å spørre i kommentarfeltet! I mellomtida kan dere få sjå kor masse spennade som kan lages med nettopp ingrediensene som er lista opp ovenfor:









12 kommentarer

Skrevet av Yngvild den 09.09.2015 kl.15:59

Liker at det er bakeuke! Nå skal jeg shoppe inn for høsten :)

Jeg har veldig lyst til å prøve cake in a cup, men har dessverre ikke mikro, vet du hvor lenge den må stå i vanlig stekeovn?

Skrevet av Mari den 09.09.2015 kl.17:44

Jeg pleier å ta havregryn i en stavmikser, slik at det blir til havremel. Blir det det samme som havremelet over her? :-)

Skrevet av Marie den 09.09.2015 kl.17:52

Så utrolig bra innlegg! :) Lurer på om du kunne ha skrevet en liten "guide" om fett/oljer? Blir alltid så forvirret over hva som er sunt og ikke og hva som bør brukes i ulike oppskrifter. Gjerne med dine erfaringer/anbefalinger :D

Ha en fin kveld!

Skrevet av Tone den 09.09.2015 kl.18:26

Flott innlegg! 😃

Lurer på om du har noen tips for å få sunne kjeks sprø? Prøver ofte nye oppskrifter, men føler de alltid blir litt sånn gummiaktige og myke. 😊

Skrevet av Marie den 09.09.2015 kl.20:43

Vet du hva frakt derfra koster om man kjøper for under 800? Finner ikke det på siden..

Skrevet av Linda Marie Stuhaug - lidenskap for sunn mat og trening den 09.09.2015 kl.22:11

Marie:
Hei!
Eg prøvde å finne ut av det sjølv no, men sida eg ikkje er "vanlig kunde" hos x-life får eg det ikkje opp. Det står vell i slutten av bestillingen rekner eg med? :)

Skrevet av Linda Marie Stuhaug - lidenskap for sunn mat og trening den 09.09.2015 kl.22:11

Tone:
Hei! Det kjem an på kva type kjeks du meiner, så det må du utdjupe :)
Men uansett er smør en vesentlig ingrediens i ulike typer kjeks for å få dei sprø!

Skrevet av Linda Marie Stuhaug - lidenskap for sunn mat og trening den 09.09.2015 kl.22:14

Marie:
Hei! Det er masse diskusjon rundt dette med fett - kostholdseksperter seier en ting, og helsedirektoratet noko anna (for å ta eit eksempel). Eg har mine meininger, men sida akkurat dette med fett er eit så omdiskutert tema trur eg ikkje at eg lager noko innlegg om det med det første :) Men du ser fort i innleggene mine kva fettsyrer eg bruker!

Skrevet av Linda Marie Stuhaug - lidenskap for sunn mat og trening den 09.09.2015 kl.22:14

Mari:
Ja, nesten :) Eg har ofte skrevet i innleggene mine at man kan male havregryn til mel i en blender, men det blir ikkje like finmalt som dette, men fungerer heilt fint :)

Skrevet av Linda Marie Stuhaug - lidenskap for sunn mat og trening den 09.09.2015 kl.22:15

Yngvild:
Tja, det er berre å prøve seg fram. Kjem og an på om du vil ha flytande eller fast kjerne. 180 garder, 5-8 minutt tipper eg, følg med underveis så ser du fort korleis konsistensen blir :)

Skrevet av Synne den 10.09.2015 kl.12:11

Hei!

Lurte på om du kunne anbefale noen proteinpulver? Skal først og fremst bruke det i pannekaker, barer, kaker o.l. Har prøvd Easy Bake, men kunne gjerne tenkt meg et med litt mer smak, sjokolade eller vanilje eller noe. Har sett de proteinpulverene du linker til, men de er litt i dyreste laget for meg... Har du noen rimeligere alternativer?

Utrolig bra blogg foresten, du inspirerer!

Skrevet av Linda Marie Stuhaug - lidenskap for sunn mat og trening den 12.09.2015 kl.22:03

Synne:
Hei :) Merket "Troponin" fra x-life er rimligere enn nanox varcil som eg oftest bruker. Troponin er også veldig godt i både sjokolade og vanilje :)
Fåes i både liten og stor her:

http://www.x-life.no/search_result?search_in_description=1&keywords=troponin
Besøk min nye blogg: WWW.LINDASTUHAUG.NO
Matprat
Design og koding av
Silje Lien Design
hits