LINDA STUHAUG - LIDENSKAP FOR SUNN MAT OG TRENING

Sukkerfri og glutenfri snickerskake


Hei alle sammen!

Håper dere har hatt en fin veke så langt. Helga er rett rundt hjørnet igjen, og i morgen reiser eg til Bergen storfint besøk til bestevenninna mi i Bergen - så denne helga ser eg veldig fram til! Men før det er Fredag må vi fullføre Torsdagen, og som vanlig deler eg ei søt oppskrift som kan passe som sunn helgebakst for dere lesere. I dag blir det repriseoppskrift på sukkerfri snickerskake!

Denne posta eg først i April i år - så den har våre på bloggen ei stund og er allerede prøvd blant mange av dere. Eg har fått enormt mange gode tilbakemeldinger, blant anna "denne er faktisk for god til å vere sunn!"  Den har blitt servert i både bursdager, da eg holdt mitt første foredrag og under åpningsdag på jobben min og den har blitt kjempegodt likt av både eldre (+60) og yngre (+6) - så det kan man ikkje ta anna enn som eit godt teikn :)



Det aller beste med snickerskaka er at den er både rask og enkel å lage. I tillegg er den ikkje tilsatt sukker eller gluten!



Snickersbunn
180 g salte peanøtter, evt 50/50 med andre nøtter
♦ 80 g havregryn, bruk gjerne glutenfri
♦ 7 store, saftige dadler (140 g uten stein)
♦ 2 ss sukrin gold, eller anna søtning
♦ Væske: 15 g smelta smør/cocosa eller 3-4 ss vatn

Framgangsmetode
Ha alle ingrediensene utenom væske i en foodprosessor. Kjør til en jevn, smuldrette masse - og juster med væska heilt på slutten. Kjenn på massen - den skal akkurat kunne formes med hendene. Press ned i en bakepapirkledd form og sett i frysen mens toppingen lages. Min form var 30x20 cm, og det synes eg vart perfekt i forhold til høgda på kaka. 



Sjokolade-karamell topping 
♦ 2 dl vikingmelk, evt. fløte/soyafløte/laktosefri fløte
♦ 40 g sukrin gold
♦ 15 g yaconsirup, evt. anna sirup eller honning
♦ 12 g smør
♦ 30 g sukkerfri, mørk sjokolade

Framgangsmetode
Bland sammen alle ingrediensene utenom sjokoladen i en stor bolle som tåler sterk varme og sett i mikroen.Etter 5 minutt tar du bollen ut og rører litt. Sett den deretter inn igjen til du får en tjukk, karamell-farga masse. Dette kan ta litt tid, men vil variere veldig fra mikro til mikro, så følg med underveis! Når massen er ferdig, tilsetter du mørk sjokolade, og rører godt så alt smelter sammen. Bre blandinga over snickersbunnen med en slikkepott og hakk litt nøtter som avsluttande topping. Sett i fryseren for avkjøling, den er spiseklar etter eit par timer.



Kaka kan oppbevares både i kjøleskap og fryser. Eg pleier å ha den i fryseren, da står den seg fleire veker. Før servering kan den godt stå litt i romtemperatur, så blir den perfekt konsistens :)



Pssst! Vær for all del ikkje skeptisk til dadlene. Kaka smaker IKKJE dadler, den gjer berre bunnen søt og skaper den gode konsistensen.



Den er dønn seriøst HIMMELSK og eg vil at mange vil prøve seg ♥
Kombinasjonen mellom salt&søtt, sjokolade, karamell og peanøtter er virkelig uslåelig - denne er garantert en favoritt hos meg!




#sukkerfri #glutenfri #sukkerfrisnickerskake #lindastuhaug #glutenfrisnickerskake #utensukker #utengluten #oppskrift #mat #suntsøtt #sunnkake #sukkerfrikake #sukrin #funksjonellmat #sunneoppskrifter #sunnmatblogg #diabetesvennlig #matinspirasjon

Næringsrik frukost med kokoshavregrøt

 
God dag i denne regnfulle Onsdagen!

 Idag var det ingenting anna enn ei varm skål med havregrøt som frista på morgenkvisten, så da blei det selfølgelig havregrøt med alt for mange kopper kaffi på sida. Eg veit at havregryn på en eller anna måte er med på å starte dagen for veldig mange, enten det er snakk om havregrøt, overnight oats, heimelaga granola, heimelaga knekkebrød, scones, bakt brød eller som gryn med melk/yoghurt.

Dette er jo heilt topp, for havregryn bidrar til langsom blodsukkerstigning, metthetsfølelse som varer og god fordøyelse med sitt høge innhold av kostfiber. I tillegg er grynene proppfulle av viktige vitaminer og mineraler, som blant anna sink, jern og magnesium. Mange gode grunner til å starte dagen med havregryn, altså!

For å få havregrøten til eit fullverdig måltid så har eg mine triks for å gjere den enda meir næringsrik. Det er mange som koker grøten på berre gryn og melk/vatn, men for min del er det iallefall alt for lite. Med fettkilde og/eller proteinkilde i måltidet blir eg skikkelig god og mett, metthetsfølelsen varer lenge og blodsukkeret blir meir stabilt.  



Eg har tipsa dere om kokoshavregrøt tidligere i vår, men deler det igjen. Kokoshavregrøt er kokt på både vatn/melk og kokosmelk, som gir en kjempegod smak og fylde. Som dere ser under kan dere både bruke vanlig kokosmelk som er romtemperert eller kokoskrem du får når boksen står i kjøleskap. Da skiller væska seg og kremen som skiller seg på toppen er meir næringsrik.

Juster oppskrifta og mengdene etter deg og dine behov - 



Kokoshavregrøt
♦ 50 g havregryn, eg bruker store
♦ 2-2,5 dl vatn eller valgfri melk
♦ 100 g kokosmelk / 60-70 g kokoskrem
♦ Litt salt
♦ Søtning etter smak

Kok opp gryn, væske og kokosmelk på middels varme. Når eg bruker store havregryn tar det litt tid, men eg synes grøten er bedre da. Rør under omrøring til riktig konsistens, tilsett litt salt og smak til med søtning. Eg pleier å bruke sukrin+. Server straks med den toppingen du ønsker!



Av og til topper eg grøten med det "tradisjonelle" - sukrin+, kanel og eit smørauge. Denne gangen gjekk eg for en friskere variant med blåbær, jordbær, eit dryss kanel og sukrin+ og PB2 peanøttsmør ♥



Andre ingredienser eg pleier å bruke for å gjere grøten fullverdig er blant anna å tilsette eit heilt egg, en eggekvitte, chiafrø, proteinpulver, toppe grøten med nøtter, cottage cheese, bær, nøttesmør og lignande for å nevne noke. 

Om du spiser havregrøt på morgenkvisten og blir sulten alt for lenge før lunsj, prøv eit av desse tipsene!

Del gjerne din variant av havregrøt i kommentarfeltet. Har du kanskje en ingrediens eller topping du bruker for å få opp næringsinnholdet?



#lindastuhaug #havregrøt #kokoshavregrøt #havregrøtkokosmelk #frukost #frukosttips #frukostinspirasjon #glutenfri #melkefri #sukkerfri #sukrin #utensukker #funksjonellmat #kokosmelk #sunnmat #matinspirasjon #sunnmatblogg 

Indisk kyllingform!


God Tirsdag!

Ekstremværet fortsetter, men det går i grunn heilt fint da man har ekstra god samvittighet for å tilbringe meir tid på kjøkkenet innendørs :-) Eg har så mange oppskrifter på lur som eg gleda meg til å dele, og eg må jo berre starte en plass. En sunn, smakfull og enkel middag i dagens innlegg, nemlig indisk kyllingform! Denne inneholder masse grønnsaker, sunt fett og en god proteinkilde med kyllingfilêt - for å ikkje snakke om at den er uten gluten og kan fint lages uten melk. 

Indiske krydder kan bli litt røft for mange, men her gjelder det å justere og smake seg fram til den blir passelig for deg og dine. Ingenting i veien med å drysse på litt krydder før servering om man har bomma litt heller!



Indisk kyllingform, 4 porsjoner
♦ 2-3 rødløk
♦ 1 purreløk
♦ 600-800 g kyllingfilêt
♦ 1 boks kokosmelk
♦ 1 boks matyoghurt, creme fraiche eller ekstra boks kokosmelk
♦ 2 ts paprikakrydder
♦ 2 ss red curry paste
♦ 2 ts karrikrydder
♦ 1 ts kvitløkskrydder
♦ Evt. salt&pepper
Evt. maisennajevning

Sett ovnen på 180 grader. Kutt kyllingfilêtene i passelige biter og legg i en ildfast form sammen med grønnsakene.

Miks sammen resten av ingrediensene i en liten kjele og la det få eit oppkok. Smak til om du ønsker sausen mildere eller sterkere, juster med litt maisennajevning om du vil ha den fyldigere. Hell over formen og steik midt i ovnen i 25-30 minutter.

Dryss over litt peanøtter og urter rett før servering. Tilbehør med salat og gjerne ris passer ypperlig!


Min væska seg litt ekstra fordi eg denne gangen brukte en boks kokosmelk og en boks lett kokosmelk. Anbefaler å bruke to vanlige eller evt. en boks kokosmelk og en boks matyoghurt / creme fraiche. Hugs å velg matyoghurt som tåler varme.



Tips:
Bytt gjerne kyllingfilêt med svinestrimler eller scampi for variasjon. 



En ann fordel med ekstremværet er at samvittigheten er tipp topp for gode styrkeøkter inne! Idag med fokus på overkropp med overflod av energi og god kontakt. Treningsglede!



Blid og klar i kle fra x-life!



Grunge tights her - finnes også i grå/svart og rosa/svart! Fresh og behagelig. 
Topp fra Better bodies her - løs og veldig god å trene i. 
Hoodie fra xlife her - perfekt til og fra trening. No på tilbud! (sponsede lenker) 


Håper alle har fått en god og sprek start på veka :)



#lindastuhaug #middag #middaginspirajson #sunnmat #glutenfri #melkefri #kokosmelk #indiskmat #indiskoppskrift #kyllingfilet #oppskriftkyllingfilet #indiskkyllingform #mat #oppskrift #sunt #helse #matblogg #matinspirasjon #sunnmatblogg
 

Krema gresskarsuppe

 
Det er ny kjøttfri Mandag!

Det er sesong for både supper og gresskar, så idag slo eg sammen desse og deler oppskrift på ei nydelig gresskarsuppe. Eg har virkelig fått augene opp for denne fantastiske grønnsaken - ikkje berre er den ekstremt allsidig, men den har også en utrulig god sødme og smak som egner seg til både salte og søte oppskrifter. I mi tidligere oppskrift på gresskatmuffins trengte man gresskarmos, men i dagens oppskrift slipper man det. En enklere løsning til gresskaret er ferdig gresskarmos, det har eg funne på iherb her. 

Krema gresskarsuppe var over all forventning og er per idag mi nye favorittsuppe. Denne skal eg lage utallige mange ganger dei kommande vekene no som gresskarene er i butikken, altså! Som alternativ til gresskar kan man bruke søtpotet og få søtpotetsuppe istedenfor.

Uten gluten og melk, kjøttfri, smakfull, krema og nydelig god -  



Du trenger
♦ 1/2 butternutgresskar (ca. 300 g)
♦ 1/2 hakka løk
♦ 3-4 dl vatn
♦ 1 grønnsaksbuljong
♦ 2 ss kokosmelk*
♦ Salt & pepper
♦ Evt. 1/2 ts finhakka chilli og karrikrydder*

*For en fyldig og godt krema suppe anbefaler eg 2 ss kokoskrem du får av en vanlig boks kokosmelk som står kaldt. Du kan også bruke kokosmelk som ikkje har stått kaldt, eller alternativt creme fraice/ gresk yoghurt som tåler varme. Tilsett chilli og karri om du ønsker ei litt meir spicy suppe, den er god både med og uten.

Skrell gresskaren og skjær fruktkjøttet i terninger, ha i en kjele sammen med løk, vatn og buljong. La det småkoke til greskaren er heilt mør, det tar rundt 20 minutter. Mos til en jevn og klumpfri suppe med stavmikser. Ha tilbake i kjelen og la suppe kreme seg med kokosmelk, smak til med salt&pepper. Server!




Som dere her ser var suppa mi utrulig fyldig. Eg liker den rett og slett best slik, men ønsker du en tynnere suppe kan du naturligvis justere med litt væske til ønska konsistens på slutten. 



Fantastisk god i seg sjølv, men litt tilbehør på toppen kan man selfølgelig ha for å gjere suppa meir fullferdig! Alternativer på kjøttfri middag kan vere:

Knust fetaost, som på bildet under
Kokt egg, det metter godt og gjer måltidet veldig næringsrikt
Kikerter, enten som dei er eller kanskje sprø og smakfulle ristede kikerter?
Bønner eller linser
Tilbehør med scones, søk på scones i søkefeltet, eg har fleire oppskrifter i arkivet
Tilbehør med gratinert lompewraps, oppskrift her. Fyll med pesto, ost og grønnsaker for eksempel!



Håper fleire vil prøve seg og ikkje minst kjøpe med seg gresskar heim denne veka!
Eg kommer med fleire fristande oppskrifter framover, nemlig :)


Har du brkt gresskar i matlaging før?
Fortell meg gjerne kva du favorittoppskrift med gresskar er!




#kjøttfri #kjøttfrimiddag #vegetar #middag #middagstips #oppskrift #gresskar #gresskarsuppe #gresskarsuppeoppskrift #suntoggodt #sunnmat #matinspirasjon #glutenfri #melkefri #kokosmelk #lindastuhaug #sunnmatblogg #gresskarsuppemedchilli #høstsuppe 

Vekemeny ~ 44


Hei, og god Søndag!

 Har dere fått handla denne veka eller? Det er siste dag med bakeveke hos x-life (annonselenke) - her får dere alle sunne meltyper, pannekakemiks og easy bake til 20-30% avslag. Heilt topp å fylle opp skap og skuffer når det er penger å spare, for å ikkje snakke om at vi nærmer oss jul og gode baketider! Dere som følger meg jevnt har nok lagt merke til at eg bruker mest peanøttmel og kokosmel av desse meltypane, dei kan brukast til så mangt og er dei eg anbefaler mest å kjøpe :-) 

Over til dagens innlegg, vi går nemlig mot slutten av Oktober og beveger oss inn i veke 44. Som tidligere har eg laga forslag til en sunn, velsmakande og variert vekemeny som passer for få som fleire -  
 

MANDAG


Pannekaketårn med frukt & bær - en frisk og søt start på veka!


TIRSDAG


Smakfull laksewok - en krema variant som kan varieres i det uendelige.


ONSDAG


Skinke- og pastasalat - miks sammen eg bolle med fargerike grønnsaker, skinke, pasta og pinjekjerner. Smakfullt og mettande med dei riktige ingrediensane!


TORSDAG


Ovnsbakt torsk med pinjekjerner - servert med grønnsaker og søtpotetmos. Mange gode smaker!
 

FREDAG


Supersunn kvit pizza - også kjent som tunfiskpizza. Toppingen er min favoritt med pesto, skinke, spekeskinke og diverse!


LØRDAG


Heimelaga moussaka med søtpotet - perfekt helgemiddag for heile familien.


SØNDAG


Sunn fiskegrateng - topp på en Søndag når man har litt ekstra tid til overs. 


VEKAS DESSERTTIPS


Sukkerfri bringebærsorbêt på 3 minutter - kan også lages med smak av mango, jordbær, banan, kiwi også videre - kombiner gjerne!


VEKAS SNACKTIPS


Sukkerfri Bounty - denne har eg fått så mange gode tilbakemeldinger på!


VEKAS BAKETIPS


Sukkerfri suksessterte - perfekt å bake opp som eit sunnere alternativ.


Ønsker alle en fin Søndag!
Her på Vestlandet er det nesten ekstremvær med regn og vind om kvarandre. Tante Linda skal tilbringe dagen inne i barnedåp, så Søndagen blir fin på alle måter uansett ♥ 



#ukemeny #sunnmat #matblogg #frabloggerene #middag #middagsinspirasjon #matinspirasjon #sunnmatinspirasjon #sukkerfri #glutenfri #sunnograskmiddag #lindastuhaug #sukkerfrisuksessterte #sukkerfribounty #mat #oppskrift
 

Les eldre innlegg ↓

Profilbilde
Hei!

Mitt navn er Linda Marie Stuhaug og eg er 20 år gammel. Eg har en brennande lidenskap for sunn livsstil om eg ønsker å spre her på bloggen: helse, kosthold, trening og matglede. Du finner tips og oppskrifter til sunne alternativ til både frukost, lunsj, middag, kveldsmat, bakst, kaker, desserter, tilbehør, konfekter, drikker med meir.

Eg har tidligere gått to år på kokk- og servitørlinja, men valgte å gå vidare innan helse framfor kokkeyrket. Eg er utdanna Personleg Trenar og starter på ernæringsstudie høsten 2015.

Håper du finner oppskrifter som frister!

+ Venneforespørsel
+ Kontakt

Matprat




Matbloggtoppen
Matbloggsentralent

Design og koding av Silje Lien
hits